Naar navigatie

Lovende recensie voor Amanda van Jelmer Jepsen

11-04-2017

Onlangs verscheen er op Thrillzone.nl een lovende recensie voor Amanda van Jelmer Jepsen. Het boek werd beschreven als absurd, maar toch realistisch en geloofwaardig. Recensent Istvan Kops schrijft over de verandering van het vertelperspectief halverwege het boek: ‘Wat vanuit een elfjarige nog allemaal zo logisch leek, wordt in de wereld van de volwassenen volstrekt absurdistisch. Pas dan blijkt ook hoe realistisch Jepsen zijn personage heeft gecreëerd, want het is echt even loslaten als lezer en jezelf eraan herinneren dat je zelf ook een volwassene bent en je jezelf terug moet verplaatsen naar de wereld van volwassenen.’

‘De grote verdienste van Jelmer Jepsen is hoe knap hij de wereld vanuit de ogen van een elfjarige aanschouwelijk maakt.’ – Thrillzone

Lees hier de hele recensie.

Daarnaast werd Jepsen geïnterviewd door Bronja Hoffslag voor leesclub De Perfecte Buren. In het interview reageert hij onder andere op de lovende reacties, zoals de recensie op Thrillzone. Hij zegt: ‘Vind je het echt realistisch? Ik vind het namelijk een mooi compliment, maar durf het nog niet aan te nemen. De eerste recensies komen inmiddels binnen en daarin wordt deze constatering ook vaak gedaan, dat het realistisch is. Grappig toch? Blijkbaar willen mensen het toch even zeggen. Ik probeerde het verhaal laatst aan iemand te vertellen die het boek nog niet gelezen had en dat werd een regelrechte ramp. Hij vroeg of ik aan de drugs zat.’

Lees het hele gesprek hier om meer te weten te komen over de auteur, waar hij zijn inspiratie vandaan haalt en hoe zijn schrijfproces eruitziet.

Amanda White is elf, maar voelt zich amper kind. Haar moeder is jaren geleden vertrokken en haar vader is dood. Dat laatste probeert ze voor iedereen te verbergen. Een tamme boa constrictor is haar enige gezelschap.

In een wanhopige poging haar moeder terug te vinden, begint Amanda aan een wonderlijke reis door Florida, maar als de media hier lucht van krijgen wordt ze binnen no-time wereldnieuws. Alle blikken zijn gericht op het meisje dat alleen door de staat trekt. Zullen Amanda en haar moeder ooit herenigd worden en zal zij de erkenning vinden die zij zoekt?

‘Heerlijke, vlotte roman met een creatief plot. Grappig én intrigerend.’ – ZIN Magazine

‘Jepsen is een schrijfkunstenaar.’ – Knack Focus

Jelmer Jepsen (1976) studeerde communicatiewetenschappen. Met zijn eerdere twee romans Vallen als het heet is en De circusvrouw veroverde hij reeds de harten van de lezers. Zijn beeldend geschreven verhalen kennen vaak twee thema’s: disfunctionele familierelaties en de geloofwaardigheid van de leugen.